Skip to content

Sommerfugledalen og andre tegninger

Sommerfugledalen – i en tegnet version

Sommerfugledalen er et digt-epos, skrevet af Inger Christensen, udgivet i 1991 på Brøndums Forlag og siden af Gyldendal i mange versioner. Ved udgivelsen i 1991 benævnte litteraturkritikken ‘Sommerfugledalen’, ‘et requiem’.

Ordet ‘requiem’ kommer fra den romersk/katolske kirke og betyder ‘messe for de døde’. En messe kan f.eks. udtrykkes i et flerstemmigt musikstykke for orkester, kor og solostemmer.

‘Sommerfugledalen’ og tegningerne til samme kan forstås som et flerstemmigt værk, til ære for de døde. Sommerfuglene sørger for flerstemmigheden. Naturen og årstidernes skiften repræsenterer den lange historie, det universelle, erindringen, evigheden, som står i kontrast til vores egen dødelighed.

‘Sommerfugledalen’ består af 15 digte, skrevet i den klassiske sonetform. Hver sonet har inspireret til en tegning. I digtet optræder 27 forskellige sommerfuglearter. De er alle samlet i tegningen til den 15. og sidste sonet, kaldet ‘mestersonetten’.

Tegningerne er tegnet med farveblyanter, tør pastel og en smule tusch, på kraftigt, råhvidt papir. Hver tegning måler 50 cm x 34 cm. Tegningerne er sat i smalle rammer af lyst bøgetræ, bejdset med hvid, transparent maling. Med ramme måler hver tegning 65,5 cm x 40,5 cm.

Sommerfugledalen 15 sonetter i en tegnet version
Sommerfulgedalen af IngerChristensen - tegning til noget nummer 1

Første sonet

De stiger op, planetens sommerfugle

som farvestøv fra jordens varme krop,

zinnober, okker, guld og fosforgule,

en sværm af kemisk grundstof løftet op.

 

Er dette vingeflimmer kun en stime

af lyspartikler i et indbildt syn?

Er det min barndoms drømte sommertime

splintret som i tidsforskudte lyn?

 

Nej, det er lysets engel, som kan male

sig selv som sort Apollo mnemosyne,

som ildfugl, poppelfugl og svalehale.

 

Jeg ser dem med min slørede fornuft

som lette fjer i varmedisens dyne

i Brajčinodalens middagshede luft.

Tegning af Sommerfugledalen anden sonet

Anden sonet

I Brajčinodalens middagshede luft,

hvor al erindring smuldrer, og det hele

i lysets sammenfald med plantedele

forvandler sig fra duftløshed til duft,

 

går jeg fra blad til blad tilbage

og sætter dem på barndomslandets nælde,

naturens mest guddommelige fælde,

der fanger hvad der før fløj væk som dage.

 

Her sidder admiralen i sit spind,

mens den fra forårsgrøn, forslugen larve

forvandler sig til det vi kalder sind,

 

så den som andre somres sommerfugle

kan hente livets tætte purpurfarve

op fra den underjordisk bitre hule.

Tegning af Sommerfugledalen sonet nr 3

Tredje Sonet

Op fra den underjordisk bitre hule,

hvor kældermørkets første drømmekryb

og al den grusomhed, vi helst vil skjule,

lægger bunden under sindets dyb,

 

op stiger Morfeus, dødninghoved,

alle, der vender aftensværmersiden ud,

og viser mig, hvor blødt det er at falde

ned i det askegrå og ligne gud.

 

Kålsommerfuglen fra en eng i Vejle,

den hvide sjæl, som har en tegning malet

af altings flygtighed på vingens spejle,

 

hvad vil den her i denne dystre luft?

Er det den sorg, mit liv har overhalet,

som bjergbuskadset dækker med sin duft?

Sommerfugledalen, tegning af fjerde sonet

Fjerde Sonet

Som bjergbuskadset dækker med sin duft,

at blomstringen har rod i alt det rådne,

det skyggefulde, filtrede og lådne,

en vild og labyrintisk ufornuft,

 

kan sommerfuglen med sin flagren dække,

at den er bundet til insektets krop,

man tror det er en blomst der flyver op,

og ikke denne billedstorm på række,

 

som når en sværmer, spinder, måler, ugle,

der hvirvler farvens tegnfigur forbi,

tilkaster os en gåde som skal skjule,

 

at alt hvad sjælelivet har at håbe

hinsides alt er sorgens symmetri

som blåfugl, admiral og sørgekåbe.

Sommerfugledalen, tegning af femte sonet

Femte sonet

Som blåfugl, admiral og sørgekåbe

i farvens periodiske system

ved hjælp af blot den mindste nektardråbe

kan løfte jorden op som diadem,

 

som de i farvens klare sorgløsheder,

lavendel, purpur, brunkulssorte,

præcist indlejrer sorgens skjulesteder,

skønt deres glædesliv er alt for korte,

 

kan de med deres sommerfuglesnabel

opsuge verden som en billedfabel,

så let som med et kærtegns glideflugt,

 

til alle glimt af kærlighed er brugt,

kun glimt af skræk og skønhed går i ring,

som påfugløje flagrer de omkring.

Tegning af Sommerfugledalen sjette sonet

Sjette sonet

Som påfugløje flagrer de omkring,

jeg tror jeg går i paradisets have,

mens haven synker ned i ingenting,

og ordene, der før var til at stave,

 

opløser sig i falske øjepletter,

dukatfugl, terningfugl og Harlekin,

hvis gøglerord om kiselhvide nætter

forvandler dagens lys til måneskin.

 

Her gror de stikkelsbær- og slåenbuske,

som ligegyldigt hvilke ord du spiser

gør livet sommerfuglelet at huske.

 

Skal jeg måske forpuppe mig og måbe

ved alt, den hvide Harlekin fremviser

og foregøgler universets tåbe.

Sommerfugledalen, tegning af syvende sonet

Syvende sonet

Og foregøgler universets tåbe

sig selv, at der er andre verdner til,

hvor guderne kan både gø og råbe

og kalde os tilfældigt terningspil,

 

så mind mig om en sommerdag på Skagen,

da engblåfuglen under parringsflugten

fløj rundt som himmelstumper hele dagen

med ekko af det blå fra Jammerbugten,

 

mens vi, der bare lå fortabt i sandet,

så talrige som nu kun to kan være,

fik kroppens elementer sammenblandet

 

af jord som havs og himmels mellemting,

to mennesker, der overlod hinanden

et liv der ikke dør som ingenting.

Tegning af Sommerfugledalen, ottende sonet

Ottende sonet

Et liv der ikke dør som ingenting?

Hvordan hvis vi i alt det menneskeskabte,

naturens sidste selvoptagne spring,

må se os selv i det på forhånd tabte,

 

må se den mindste stump af kærligheden,

af lykken i en formålsløs proces,

gå ind i billedet af menneskeheden

som græsset, selv når det er gravens græs.

 

Hvad skal vi med den store atlasspinder,

hvis vingefang udbreder jordens kort,

den ligner mest det hjernespind af minder,

 

vi kysser som ikoner af de døde,

med smag af dødens kys, der rev dem bort.

Hvem er det der fortryller dette møde?

Sommerfugledalen, tegning af niende sonet

Niende sonet

Hvem er det der fortryller dette møde?

Er det min hjerne, som er bleg og grå,

der selv får lysets farver til at gløde

som andet end den sommerfugl jeg så.

 

Jeg så Auroras stænk af paprika,

dens blege skær af pebergrå savanne,

og tidselfuglens træk fra Afrika

den lige vej til jordens vinterlande.

 

Jeg så en månemålers fine rids,

de små halvmåneformers sorte rande,

der sad på universets vingespids.

 

Og det jeg så var ikke kun forfløjne

syner, som en hjerne selv kan blande

med strejf af sjælefred og søde løgne.

Sommerfugledalen, tegning af tiende sonet

Tiende sonet

Med strejf af sjælefred og søde løgne,

med dunet skær af grøn smaragd og jade

kan irislarverne, der selv er nøgne,

efterligne piletræets blade.

 

Jeg så dem æde deres eget billed,

som så blev foldet sammen til en puppe,

til sidst hængt op som det det forestilled,

et blad blandt andre blade i en gruppe.

 

Når sommerfuglen med sit billedsprog

kan overleve bedre ved at stjæle,

hvorfor skal jeg så være mindre klog,

 

hvis det kan dulme angsten for det øde

at kalde sommerfuglene for sjæle

og sommersyner af forsvundne døde.

Sommerfugledalen, tegning af den ellevte sonet

Ellevte sonet

Og sommersyner af forsvundne døde,

hvidtjørnens sommerfugl, der svæver

som en sky af hvidt med stænk af røde

blomsterspor, som lyset sammenvæver,

 

min bedstemor i havens tusind favne

af gyldenlak, levkøj og brudeslør,

min far, der lærte mig de første navne

på alt hvad der må krybe, før det dør,

 

går med mig ind i sommerfugledalen,

hvor alting kun er til på denne side,

hvor selv de døde hører nattergalen,

 

dens sange har en sært bedrøvet svingen

fra ingen lidelse til det at lide,

mit øre svarer med sin døve ringen.

Sommerfugledalen, tegning af tolvte sonet

Tolvte sonet

Mit øre svarer med sin døve ringen,

mit øje med sit indadvendte blik,

mit hjerte ved, at jeg er ikke ingen,

men svarer med det kendte lille stik.

 

Jeg spejler mig i frost- og løvfaldsmåler

en aften i novembers egekrat,

de reflekterer månelysets stråler

og leger solskin i den mørke nat.

 

Jeg spejler mig i deres puppedvale,

hvorfra de nådesløst befries, når nøden

er størst i kuldens spejlbelagte sale,

 

og det jeg ser ved selvsyn, spejlets nøgne,

fortabte blik, er ikke bare døden,

det er døden som med egne øjne.

Sommerfugledalen, tegning af trettende sonet

Trettende sonet

Det er døden som med egne øjne

vil se sig selv i mig, som er naiv,

en indfødt, som er bundet til den nøgne

selvindsigt i det der kaldes liv.

 

Jeg leger derfor gerne skovhvidvinge

og sammensmelter ord og fænomen,

jeg leger perlemåler for at bringe

alverdens leveformer ind i én.

 

Så jeg kan svare døden, når den kommer:

jeg leger sandrandøje, tør jeg håbe,

at jeg er billedet på evig sommer?

 

Jeg hører godt, du kalder mig for ingen,

men det er mig, der svøbt i kejserkåbe

ser dig an fra sommerfuglevingen.

Sommerfugledalen, tegning af den fjortende sonet

Fjortende sonet

Ser dig an fra sommerfuglevingen,

det gør jo kun lidt sommerfuglestøv,

så fint som intet skabt af ingen,

et svar på fjerne stjerneformers løv.

 

Det hvirvles op som lys i sommervinden,

som glimt af perlemor og is og ild,

så alt hvad der er til i sin forsvinden

forbliver sig selv og aldrig farer vild,

 

så det som ildfugl, iris, isblåfugl

gør regnbuen til jordens sommerfugl

i jordens egen drømmesynske sfære,

 

et digt som nældens takvinge kan bære.

Jeg ser, at støvet løfter sig en smule,

de stiger op, planetens sommerfugle.

Sommerfulgedalen, tegning af femtende sonet

Femtende sonet

De stiger op, planetens sommerfugle

i Brajčinodalens middagshede luft,

op fra den underjordisk bitre hule,

som bjergbuskadset dækker med sin duft.

 

Som blåfugl, admiral og sørgekåbe,

som påfugløje flagrer de omkring

og foregøgler universets tåbe

et liv der ikke dør som ingenting.

 

Hvem er det der fortryller dette møde

med strejf af sjælefred og søde løgne

og sommersyner af forsvundne døde?

 

Mit øre svarer med sin døve ringen:

Det er døden som med egne øjne

ser dig an fra sommerfuglevingen.

Udstillingsplan 2020

Udstillingsplan 

Tegningerne til Sommerfugledalen har senest været udstillet i Bagsværd Kirke. Kirken er tegnet af Jørn Utzon og har, af samme grund, et eventyrligt lysindfald. Derfor hang Sommerfugledalens tegning meget smukt.

I 2023 holder jeg udstillingspause for at frigøre tid til kunstneriske og kreative undersøgelser. Men det vil være dejligt, at få serien udstillet igen. Hvis du har forslag til steder, der kunne passe, så send et par ord til  mail@etank.nu eller en sms til 31315606. På forhånd tak.

Uddrag af tegning til sonet nummer 9
Back To Top