Stor kunstner, demokratisk sindet ??????
Den 19. november er 250 årsdagen for Bertel Thorvaldsens fødsel. HURRA. Udover mærkedagen bør den store danske billedhugger hyldes, som en af de første kunstnere, der ønskede og lykkedes med at demokratisere adgangen til kunsten.
Bertel Thorvaldsens kunst såvel som hans museum holder 100 %. Det kan enhver konstatere ved besøg eller endnu bedre ved at tilmelde sig et kursus i klassisk tegning på stedet. Så finder man hver gang en foretrukken plads ved et værk, man har lyst til at undersøge og udforske i egen streg.
Da jeg først var kommet igang, kunne jeg ikke lige stoppe igen. Derfor gik jeg til klassisk tegning et par sæsoner. Det var lærerigt og hyggeligt.
Nogle af tegningerne har jeg brugt som udgangspunkter for brevkort. Det gælder tegning af relieffet “Natten”, af skulpturen “De 3 gratier” og busten af Thorvaldsen, som jeg har givet nissehue på. Brevkortene kan ses og købes på Kunsthuset Annaborgs juleudstilling i Hillerød den 26.11 – 13.12. Her er tegninger og klip fra min hånd med. Måske ses vi.
Kort om Thorvaldsen
På grund af sit helt ekstraordinære tegnetalent blev Bertel optaget på Kunstakademiet som 11årig. Som ung rejste han til Rom, hvor han boede og arbejdede.
Perioden 1810 til 1820 omtales som den klassiske periode i Thorvaldsens kunst, fordi værkerne i denne periode er stærkt inspireret af klassisk, græsk kunst. De repræsenterer vores forståelse af det klassiske, den fuldendte harmoni og balance og et skulpturelt sprog præget af stor enkelthed. Reliefferne Dagen og Natten fra 1815 er fra denne periode.
Stærkt tilskyndet af tankerne om oprettelse af et museum i sin fødeby vendte Thorvaldsen i 1838 hjem til København. Han skænkede byen sit samlede livsværk omfattende 90 friskulpturer, 300 relieffer, mere end 150 portrætbuster samt tegnede og modellerede skitser. Således blev han en af de første store kunstnere, der ønskede og lykkedes med at demokratisere adgangen til sin kunst. Thorvaldsens Museum stod færdigt i 1848.